POLANICA-ZDRÓJ - Edukacja przyszłości w obliczu nowych wyzwań
Napisano dnia: 2025-10-23 17:12:05

(Inf. wł.). W polanickim Teatrze Zdrojowym, w czwartek, 23 bm. odbyła się pierwsza Kłodzka Konferencja Edukacyjna. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, uczniów, ekspertów i społeczników, którzy wspólnie debatowali o przyszłości edukacji w kontekście zmieniających się realiów społecznych i klimatycznych.
Inicjatorem konferencji było Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe - organizacja pozarządowa działająca na rzecz rozwoju edukacji i społeczeństwa obywatelskiego na ziemi kłodzkiej. Głównym impulsem do zorganizowania wydarzenia była potrzeba refleksji nad rolą szkoły w świecie naznaczonym kryzysami - szczególnie po ubiegłorocznej powodzi, która dotknęła region.
– Powódź stała się przyczynkiem do tego, żeby myśleć o zmianie w edukacji, bo się zorientowaliśmy, że nie wystarczy odbudować murów, dachów, okien, żeby było dobrze. To trzeba jakby wyjść poza taki aspekt materialny i w kontekście powodzi poza odbudowę fizyczną. Tylko trzeba sobie zadać pytania, co robić, żeby ta edukacja była taką edukacją na miarę XXI wieku, żeby te wszystkie rzeczy, które się w edukacji dzieją, mogły sprostać temu, czego potrzebują młodzi ludzie – powiedziała nam jedna z organizatorek, Paulina Roś.
Konferencję otworzyli Joanna Gogolińska oraz Jerzy Didyk, którzy przywitali gości i wprowadzili uczestników w główne założenia wydarzenia. Program został podzielony na trzy bloki tematyczne: „Jak nie zmarnować kryzysu?”, „Jak odbudować szkołę?” oraz „Jak wspierać zmianę?” - każdy z nich poświęcony był innemu aspektowi transformacji edukacyjnej. W panelach dyskusyjnych wzięli udział przedstawiciele parlamentu, oświaty, organizacji pozarządowych oraz biznesu - co umożliwiło szeroką, interdyscyplinarną wymianę doświadczeń.
W pierwszym bloku tematycznym głos zabrała m.in. dyrektorka Zespołu Szkół Społecznych w Kłodzku Iwona Lemiesz, dzieląc się doświadczeniem związanym z powodzią, która w ubiegłym roku dotknęła jej placówkę. Podkreśliła, że kryzys unaocznił konieczność budowania odporności psychicznej zarówno wśród uczniów, jak i kadry pedagogicznej. Szczególną rolę przypisała także relacjom międzyludzkim i współpracy, które okazały się kluczowe podczas odbudowy szkoły - nie tylko w wymiarze fizycznym, lecz także emocjonalnym i organizacyjnym.
Wspólnym mianownikiem paneli dyskusyjnych było pytanie o to, jak zmieniać szkołę - mentalnie i systemowo. Jednym z istotnych elementów była debata poświęcona porażce i temu, czego edukacja może nauczyć się od świata biznesu w zakresie radzenia sobie z niepowodzeniami.
– Edukacja w obecnych czasach to nie jest tylko przekazywanie wiedzy, tak jak w XIX wiecznym systemie pruskim, że stoi nauczyciel i mówi do ucznia. Edukacja to jest coś więcej, to jest budowanie relacji, to jest budowanie odporności psychicznej młodych ludzi, to jest szukanie rozwiązań i właśnie na przykład niepoddawanie się po porażce – dowiedzieliśmy się od P. Roś.
Konferencja wyróżniała się również silnym zaangażowaniem młodzieży. Uczniowie Zespołu Szkół Społecznych w Kłodzku oraz Regionalnej Szkoły Turystycznej w Polanicy-Zdroju pełnili funkcje organizacyjne, obsługując rejestrację, catering, szatnię i wspierając działania na scenie m.in. jako paneliści.
Jak podkreślają organizatorzy, była to pierwsza w regionie konferencja poświęcona przyszłości edukacji. Choć nie zapadły jeszcze decyzje o kolejnych edycjach, wiele zależeć będzie od odzewu społecznego i gotowości do wspólnego działania na rzecz edukacyjnych zmian.
Kłodzka Konferencja Edukacyjna pokazała, że edukacja może i powinna być tematem otwartego, lokalnego dialogu - szczególnie w czasach, gdy tradycyjne rozwiązania przestają być wystarczające. Organizatorzy mają nadzieję, że inicjatywa stanie się impulsem do długofalowych zmian i współpracy różnych środowisk na rzecz nowoczesnej, wrażliwej i elastycznej szkoły.
(hz)
FOTOMIGAWKI Z WYDARZENIA:





Komentarze:
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz