EUROREGION GLACENSIS - Obwodnica Nachodu usprawni przejazd drogą E67
Napisano dnia: 2025-07-22 13:44:15

(Inf. wł.). Już pisaliśmy, że w czeskim Nachodzie zabrano się za budowę obwodnicy drogowej. Każdego dnia przy robotach jest zaangażowanych 400 - 500 osób, stąd zadowalające tempo prac oraz przygotowań do kolejnych, w tym drążenia tunelu w miejscowości Dolní Radechov zaplanowanego na jesień br.

Cz. Kręcichowst i J. Birke na budowie obwodnicy Náchodu
- O realizację inwestycji, która ma duże znaczenie międzynarodowe, przez wiele lat zabiegał pan Jan Birke, starosta Náchodu - mówi Czesław Kręcichwost, przewodniczący polskiej części Euroregionu Glacensis: - To ważne przedsięwzięcie również dla Polski, Dolnego Śląska i Euroregionu Glacensis. Przypomnę, że codziennie przez Náchod i przejście graniczne w Kudowie-Słonem przejeżdża około 2 tysiące samochodów osobowych i 6 tysięcy ciężarówek. Przeniesienie tranzytu na obwodnicę Náchodu zmniejszy zatory na trasie Kłodzko – Kudowa-Zdrój, poprawiając komfort kierowców zarówno lokalnych, jak i tranzytowych.
Jak podkreśla starosta J. Birke - po oddaniu do użytku obwodnica odciąży główną trasę E67 do Pragi, która nadal pozostanie szybszą nawet po ukończeniu budowy autostrady D11. Polska część Euroregionu skorzysta z płynniejszego przejazdu, co przyspieszy transport towarów i osób, zmniejszy korki w Kudowie, Kłodzku oraz na polskiej części drogi krajowej, w ogóle podniesie bezpieczeństwo i ograniczy zużycie dróg.
- Usprawniony tranzyt to znacznie łatwiejszy dostęp do czeskich stref przemysłowych, na przykład do Škody Auto w Rychnowie nad Kněžnou. Dla polskich firm oznacza to szybszy transport towarów, sprawniejszą logistykę, większe możliwości inwestycyjne, a także ułatwiony dojazd pracowników z Polski do pracy w Czechach. To doskonały przykład inwestycji o zasięgu lokalnym i międzynarodowym, gdzie współpraca polsko-czeska przynosi realne korzyści mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom - podkreśla Cz. Kręcichwost.
Obwodnica Náchodu ma mierzyć około 6,5 km, wpisując się w czeską drogę krajową drogę I/33, przy tym posiadać dwa tunele, mosty, ekrany akustyczne. Przewidziano, że będzie gotowa w I kwartale 2028 r. Połączy się z modernizowaną infrastrukturą czeską i europejską, z rozbudowywaną siecią dróg i tuneli: nie tylko autostrada D11 do granicy, ale również autostrada D35 oraz istniejące obwodnice, np. przez Jaroměř.
Dodajmy, że aktualnie po stronie czeskiej są realizowane: 21-kilometrowy odcinek autostrady D11 pomiędzy Trutnovem a granicą z Polską (przewidziane zakończenie na początku 2028 r.) oraz liczący 7,6 km odcinek autostrady D35 pomiędzy Džbánovem a Litomyšlem. Ten drugi jest budowany przez polską firmę Budimex i planowany do oddania w 2027 roku jako część szerszej trasy do Hradca Králové, która ma być gotowa do 2028 roku.
Już wkrótce na ziemi kłodzkiej przystąpi się do modernizacji drogi krajowej nr 8, od Kłodzka w stronę przejścia granicznego Kudowa-Słone / Náchod. Tu przewidziano m.in. budowę obwodnicy Szalejowa Górnego, modyfikację niektórych skrzyżowań i obiektów mostowych.
(bwb)
Foto město Náchod
Komentarze:

Wtorek, 2025-07-22 15:57
c.d
Mieszkańcy KŁODZCZYZNY dzięki budowie drogi szybkiego ruchu w kierunku Bystrzycy Kłodzkiej , Międzylesia i dalej do Brna i Wiednia nie będą musieli wyjeżdżać do pracy w Czechach bo droga ta przyciągnie inwestorów na nasz kłodzki teren. I o to przede wszystkim chodzi !!!

Wtorek, 2025-07-22 15:45
I tak jak przekonaliśmy Czechów do budowy drogi szybkiego ruchu ze Świnoujścia do Pragi tak samo przekonamy ich do budowy drogi szybkiego ruchu z Wrocławia przez Kłodzko do Brna i Wiednia
Dodaj komentarz