Powiatowy przewoźnik nabiera impetu

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2023-05-24 11:00:37
POWIAT KŁODZKI (inf. wł.). Już kilkanaście lat temu pesymiści przepowiadali upadek Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kłodzku. To firma, dla której organem prowadzącym jest powiat kłodzki, zabiegający o to, by obecna spółka sukcesywnie się rozwijała, a nie zwijała.

- Przez miniony okres wiele zmieniło się w funkcjonowaniu PKS-u, bo też zmieniło się jego otoczenie. Kiedyś gros osób korzystało z transportu publicznego, bo było mniej pojazdów prywatnych, zaś dziś jest odwrotnie. To odbija się na rentowności poszczególnych przewozów - zauważa starosta kłodzki Maciej Awiżeń. - Nie zmienia to faktu, że w tym zakresie są obowiązki przypisane samorządom; nie mogą one wykluczać komunikacyjnie poszczególnych miejscowości na swoim terenie. Jako organ prowadzący PKS musimy zapewnić przewozy pasażerów między stolicami gmin a stolicą powiatu. Możemy to czynić albo własnym taborem, albo wyłaniać usługodawców w drodze przetargów. Posiadamy własne przedsiębiorstwo i nie zamierzamy je likwidować.

W następstwie różnych zastosowanych rozwiązań sytuacja przewoźnika powoli, ale konsekwentnie się poprawia. Między innymi dlatego, że skupił się na lokalności, rezygnując z nieekonomicznych kursów dalekobieżnych, w Polskę.

- Owszem, dopłacamy do kursów, poza kilkoma samofinansującymi się, ale utrzymujemy połączenia nałożone na powiat. PKS wykonuje też przewozy uczniów w tych gminach, w których wygrał przetargi - wskazuje rozmówca DKL24.PL. - Tu przy okazji zauważę, że dobrze by było, aby gminy rozwiązały problem przewozów na swoich obszarach, jak czynią to np. miasto Nowa Ruda i gmina Radków. Możemy je wspomóc naszym przedsiębiorstwem, którego autobusy mogą pojechać przez kolejne miejscowości.

Ale tak w ogóle, to wzorem Czech czy Niemiec państwo powinno rozwiązać systemowo problem przewozów pasażerskich transportem publicznym. U nas dopłaca ono do kolei, ale zapomina o komunikacji autobusowej. Gdyby wreszcie zauważyło tę drugą, zapewne byłoby więcej kursów autobusowych i mniej dojazdów np. do pracy prywatnymi samochodami.

(bwb)
Komentarze:
Aparatano*.30.104.50.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Niedziela, 2023-05-28 17:52
Również dobrym przykładem jest komunikacja w powiecie dzierżoniowskim. Siedzibą przedsiębiorstwa jest Bielawa. Regularne linie miejskie i podmiejskie obsługują Dzierżoniów , Bielawę, Pieszyce i okoliczne miejscowości.
Aparatpawel*.centertel.pl
Niedziela, 2023-05-28 13:19
Komunikacja w powiecie
Zgadzam się, że potrzebne są zmiany prawa na poziomie centralnym. Natomiast może warto pomyśleć teraz nad innym, powiedzmy że tymczasowym rozwiązaniem? Może nad związkiem powiatowo-gminnym? Przypominam, że właśnie takie struktury mają pierwszeństwo w otrzymywaniu dofinansowania z FRPA, abstrahując już od tego, że taki sposób organizacji pozwala lepiej zorganizować połączenia w powiecie, a nawet ułatwić podróżowanie np. przez wspólny bilet. Tylko do tego też trzeba chęci powiatu oraz wszystkich gmin, więc trzeba liczyć, że może kiedyś padnie taka decyzja ponad podziałami... Dobre przykłady takich rozwiązań? Np. Komunikacja Beskidzka, PKS Słupsk (tutaj nieco inaczej to rozwiązali), czy też Powiatowa Komunikacja Karkonoska niedaleko nas.
Aparat.*.30.104.50.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Piątek, 2023-05-26 10:59
W Czechach , w przygranicznym Nachodzie komunikacja miejska obsługuje również Kudowę-Zdrój.
AparatLeszek Kumor*.tktelekom.pl
Piątek, 2023-05-26 07:37
Moje spostrzeżenia
To dlaczego Panie Marianie komunikacja kolejowa w Niemczech, Czechach, Włoszech ma się dobrze, ba nawet na Słowacji. A proszę spojrzeć u nas na Koleje Dolnośląskie które zaczynają być oblegane. Ostatnio jechałem do Jeleniej Góry, gdzie połączono dwa najdłuższe składy jednostek Newagu. Pociąg był naprawdę pełny. Temat trudny do wyjaśnienia jednym zdaniem. Ponadto część ludzi zabieganych, zmęczonych chętnie korzysta z usług pojazdów szynowych. Można się przespać, przygotować do referatu (wyjazdy służbowe i zarobkowe), pisać prace naukowe i td. Mój znajomy nie wozi rodziny na weekendy bo!! oni śpią, potem coś "fajnego" piją. A On musi ich z powrotem całych i zdrowych odwieźć do domu. A w drodze powrotnej oni znów odpoczywają.
AparatMarian*.dynamic.gprs.plus.pl
Czwartek, 2023-05-25 22:13
Realia
Panie Leszku Może ma Pan rację ale KIEDYŚ średnio na 100 ludzi auto miało ok 7 osób czyli jakieś 7%, a dziś na 100 osób auto ma chyba 80% i teraz ludzie jada wszędzie autem. Ja sam nie jechałem pociągiem chyba 15 lat i autobusem także 15 lat bo wszędzie jadę autem. Kiedyś komunikacja publiczna była naprawdę oblegana i potrzebna, a dziś to niszowa gałąź Niestety. Trudno będzie do powrotu komunikacji publicznej jak kiedyś.
AparatLeszek Kumor*.tktelekom.pl
Czwartek, 2023-05-25 08:53
Czy dojadę dzisiaj do Międzygórza i Jodłowa?
Oby nie wypadł na wirażu. A na poważnie. Ja z dobrych czasów pamiętam linię autobusową relacji Międzygórze - lotnisko we Wrocławiu i z powrotem. Zawsze przed siódmą rano "przepuszczałem" na pasach seledynowy autobus na placu Powstańców Śląskich we Wrocławiu. Były to lata 70. XX wieku.
Dodaj komentarz
  • Studio27
  • Kotlina-dkl
  • 43622177_1952010061557016_8401772792021778432_n
  • Lukasz-dkl24
  • Ziemia-jaszkowa

najnowsze artykuły

Mini_bez-nazwy-----kopia
Czwartek, 2024-06-13
List_mini_2u2a1069
Czwartek, 2024-06-13
List_mini_pt-klucze
Czwartek, 2024-06-13
List_mini_445596134-477154868112352-902624261391506373-n
Środa, 2024-06-12
List_mini_20240608--37r1614
Środa, 2024-06-12
List_mini_2u2a3163
Środa, 2024-06-12
List_mini_zdjecie
Środa, 2024-06-12
List_mini_cpcd2024oldrzychowice--8-
Środa, 2024-06-12
List_mini_pt-drogi3-----kopia
Środa, 2024-06-12
List_mini_dsc-0204
Środa, 2024-06-12
polecamy