§ Porady prawne z myślą o Tobie

Wielu z nas w swoim życiu ma kontakt z salą sądową. Bywa, że już sama ta sytuacja wywołuje ogromny stres i powoduje, że czujemy się nieporadni, a wręcz zagubieni. Wrocławska adwokat, mecenas Izabela Baran, fachowymi publikacjami postara się wesprzeć naszych czytelników w różnych sprawach, z którymi może zdarzy im się zetknąć. Chętnie też odpowie na pytania, które prosimy kierować na nasz adres e-mailowy: redakcja@dkl24.media.pl

Nabycie spadku i co dalej?

 
Gros osób, które występują samodzielnie przed sądem w sprawach spadkowych nie wie, że po ich zakończeniu ma jeszcze inne prawne obowiązki do uregulowania. 
Podstawowym obowiązkiem jest zgłoszenie nabycia spadku do urzędu skarbowego. W przypadku nabycia spadku, w skład którego wchodzi nieruchomość należy dokonać wpisu prawa w księdze wieczystej czy też zgłosić ten fakt w spółdzielni mieszkaniowej w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. 
 

Urząd skarbowy

Po tym, jak zakończy się przed sądem sprawa o stwierdzenie - nabycie spadku należy zgłosić się do właściwego urzędu skarbowego. Obowiązek ten jest określony w czasie i wynika z przepisów prawnych. Termin ten wynosi 6 miesięcy od uprawomocnienia się sprawy o stwierdzenie nabycia spadku. Obowiązek zgłoszenia nabycia spadku ma każda osoba (spadkobierca), która nabyła spadek. Są to zawsze osoby/osoba, które zostały wymienione w postanowieniu sądu o stwierdzeniu nabyciu spadku. Jeżeli w takim postępowaniu uczestnikami były osoby, które nie są wymienione w postanowieniu sądu, to nie są one spadkobiercami, a tym samym nie mają obowiązku zgłoszenia się do urzędu skarbowego.
 

Czynności przed urzędem skarbowym

Po tym, jak sprawa o stwierdzenie nabycia spadku jest już prawomocna należy do sądu rejonowego, który prowadził sprawę, złożyć wniosek o wydanie odpisu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku. Po otrzymaniu odpisu postanowienia, należy zgłosić fakt nabycia spadku do urzędu skarbowego. Pamiętajmy, że mamy 6 miesięcy - od uprawomocnienia się postępowania o stwierdzenie nabycia spadku - na dokonanie tej czynności przed urzędem skarbowym. Polega to na wypełnieniu w urzędzie skarbowym odpowiedniego formularza, do którego należy dołączyć odpis postanowienia. Czynności tej można również dokonać przez pełnomocnika, wtedy należy wypełnić dodatkowy formularz, który jest pełnomocnictwem. Opłata skarbowa od pełnomocnictwa wynosi 17 złotych. Wszystkie formularze są dostępne na stronach internetowych urzędów skarbowych lub w ich budynkach. Ważną informacją jest to, że osoby najbliższe dla spadkodawcy, które nabyły spadek, są zwolnione od płacenia podatku. Nie mniej jednak fakt nabycia spadku mają obowiązek zgłosić do urzędu skarbowego. Osobami najbliższymi są m. in. małżonek, dzieci, rodzice spadkodawcy. Katalog osób zwolnionych od ponoszenia podatku od nabycia spadku jest większy i jest katalogiem zamkniętym. 
 

Wpis prawa w księdze wieczystej

Jeżeli nabywamy spadek, w skład którego wchodzi nieruchomość i ma ona utworzoną księgę wieczystą, należy złożyć do właściwego dla danej nieruchomości sądu rejonowego, wydziału ksiąg wieczystych, wniosek o wpis prawa własności. Dokonuje się tego na wniosek. Jest to formularz, który należy wypełnić i podpisać. Do formularza należy dołączyć odpis postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku oraz uiścić opłatę za wpis prawa własności. Taką sprawę również można załatwić przez pełnomocnika. Przy czym także należy dokonać opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17 złotych. W przypadku wpisu prawa w księdze wieczystej przepisy prawa nie określają żadnego terminu, w jakim należy dokonać takiej czynności. Oznacza to, że można dokonać wpisu w KW w każdym czasie. Oczywiście im szybciej, tym lepiej, zwłaszcza, że obecnie na postanowienie sądu o wpisie prawa w KW czeka się kilka miesięcy. 
 

Spółdzielnia mieszkaniowa 

Sytuacja wygląda podobnie, jeżeli w skład spadku wchodzi spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Fakt ten również należy zgłosić do spółdzielni mieszkaniowej, przedkładając prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Wniosek sporządza się przeważnie samodzielnie. Spółdzielnia mieszkaniowa dokonuje wpisu w aktach lokalowych oraz wciąga spadkobiercę w poczet członków spółdzielni.

 
adw. Izabela Baran
Kancelaria Adwokacka
pl. Solidarności 1/3/5 lok. 516
53–661 Wrocław
https://izabelabaran.pl/