Kolej przyspiesza w regionie

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2019-12-13 21:55:58
DOLNY ŚLĄSK. Pociągiem z Wrocławia, przez Węgliniec, do Zgorzelca wygodniej i szybciej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zelektryfikowały 27-kilometrowy odcinek magistrali kolejowej E30 (Węgliniec - Zgorzelec). Najszybszy pociąg pokona tę trasę w około 1 godzinę i 40 minut.

Ukończenie elektryfikacji oznacza szybsze i wygodniejsze podróże już od 15 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Dotychczas brak trakcji elektrycznej wymagał zmiany lokomotyw i wydłużał czas przejazdu. Teraz skrócony może być czas przejazdu i zwiększona przepustowość linii.

Na 27-kilometrowym zelektryfikowanym odcinku zamontowano 920 słupów oraz 54 bramki trakcyjne. Aby zapewnić zasilanie, zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu oraz zbudowano dwie nowe w Pieńsku i Zgorzelcu. Podstacje trakcyjne stanowią kluczowy element kolejowej infrastruktury energetycznej. To w nich doprowadzony z głównych punktów zasilania prąd o średnim napięciu 20 kV przetwarzany jest w prąd stały o napięciu 3 kV, którym zasilana jest sieć trakcyjna, a następnie pojazdy. Podstacje trakcyjne zasilają również tzw. linie potrzeb nietrakcyjnych wzdłuż szlaku kolejowego, dostarczając prąd m.in. do urządzeń sterowania ruchem kolejowym, systemów ogrzewania rozjazdów czy oświetlenia znajdującego się na stacjach i przystankach.

Lepszym warunkom dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym, będą towarzyszyć także udogodnienia dla ruchu towarowego. Dzięki ukończonej elektryfikacji linii, przewozy ładunków staną się sprawniejsze, szybsze i bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Tym samym więcej ładunków przewożonych koleją odciąży drogi i zwiększy bezpieczeństwo.

Inwestycja, o wartości 70 mln zł netto, współfinansowana z instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”, została zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Przez zelektryfikowany odcinek codziennie pojedzie 8 bezpośrednich pociągów w relacji Wrocław – Zgorzelec. Najkrótszą podróż oferuje Sprinter Kaczawa - 1h 28 min.
 
 
*

Z Głogowa, przez Legnicę i Lubin do Wrocławia w 1 godzinę 30 minut, z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa w 35 minut – od 15 grudnia pociągi pasażerskie pojadą przez Legnicko-Głogowski Okręg Miedziowy. Podróże będą szybkie, wygodne i dostępne. Sprawniej i ciszej pojadą pociągi towarowe. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., warta blisko 200 mln zł, jest współfinansowana z POIiŚ.

Oprócz pociągów regionalnych linia obsłuży połączenia międzyregionalne i międzynarodowe, m.in. pociągi relacji Wien Hbf/ Budapest Keleti / Przemyśl Główny – Berlin Charlottenburg, Bielsko-Biała Główna – Świnoujście, Lublin – Szczecin Główny, Katowice – Świnoujście, Kraków Główny – Szczecin Główny.

To efekt zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji, która warta blisko 200 mln zł, dla pasażerów będzie oznaczać także możliwości korzystania z nowych i wygodnych peronów na 9 stacjach i przystankach. Mieszkańcy Lubina zyskują dodatkowy przystanek – Lubin Stadion.

Nowe i zmodernizowane obiekty oznaczają lepszą obsługę pasażera. Po przebudowie perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwia bezpieczne poruszanie się także po zmroku. Na peronach są nowe ławki i wiaty. Zamontowano specjalne oznakowania i informację pasażerską. Wszystkie obiekty są dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
 
Nowoczesna infrastruktura, nowe tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym
na czterdziestokilometrowym odcinku pozwolą na bezpieczne prowadzenie ruchu pasażerskiego z prędkością do 120 km/h, a towarowego do 80 km/h. W ramach modernizacji przebudowano 65 obiektów inżynieryjnych (m.in. przepusty, mosty, wiadukty kolejowe i drogowe), zmodernizowano 16 przejazdów kolejowo-drogowych. W Koźlicach wybudowano nowy wiadukt kolejowy, który poprawi bezpieczeństwo pasażerów oraz usprawni ruch drogowy.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest w pierwszym kwartale 2020 roku. Będą prowadzone jeszcze prace wykończeniowe m.in. w Koźlicach.
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tagi

Komentarze:
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
  • Studio27
  • Kotlina-dkl
  • 43622177_1952010061557016_8401772792021778432_n
  • Lukasz-dkl24
  • Ziemia-jaszkowa

najnowsze artykuły

Mini_2u2a1292
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_dkl24-honorowy-obywatel-miasta-klodzka-1
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_kudowa-z-wielkanoc-24
Czwartek, 2024-03-28
 
List_mini_polanica-wielkanoc-24-a
Czwartek, 2024-03-28
 
List_mini_bystrzyca-herb
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_gmina-klodzko
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_gmina-klodzko
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_gmina-klodzko
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_gmina-klodzko
Czwartek, 2024-03-28
List_mini_pt-strefa0
Czwartek, 2024-03-28
polecamy