Pociągi Wałbrzych – Kłodzko w tunelu pod Małym Wołowcem

REGION (inf. zewn.). Codzienne i okazjonalne podróże na trasie Wałbrzych – Kłodzko zapewniły prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 8 mln zł. W najdłuższym skalnym tunelu w Polsce, pod Małym Wołowcem, wzmocniona została wewnętrzna obudowa i odnowione ściany czołowe. W poprzednich latach na linii wykonano prace przy wiaduktach, mostach i w tunelu w Świerkach. Obecnie przebudowa obejmuje stację Ścinawka Średnia.

 
Codziennie na trasie  Wałbrzych Główny – Kłodzko Główne kursuje kilkanaście  pociągów pasażerskich. Sprawny przejazd zapewniły prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w skalnym tunelu pod Małym Wołowcem, na odcinku Wałbrzych – Jedlina Zdrój. Obiekt ma wzmocnioną wewnętrzną obudowę. Wykonawca oczyścił jej ceglaną powierzchnię, usunął poluzowane elementy i uzupełnił spoiny. Udrożniono i oczyszczono kanały wentylacyjne. Zmienił się wygląd wjazdów do tunelu. Oczyszczone są ściany czołowe wraz z gzymsami. Usunięto luźne bloki, odłamki skalne i samosiejki. Skalne ściany będą zabezpieczone specjalnymi siatkami. Nad tunelem zostaną odtworzone rowy odwadniające. Prace nie mają wpływu na ruch pociągów i zakończą się w październiku. Na czas najważniejszych robót, od kwietnia do końca sierpnia, na odcinku Wałbrzych Gł. – Głuszyca obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa.

Wartość tegorocznych prac przy tunelu to ok. 8 mln zł. W ubiegłym roku w obiekcie przeprowadzono prace torowe i naprawę części obudowy za 10,8 mln zł.

Tunel na trasie Wałbrzych – Kłodzko, pod górą Mały Wołowiec (720 m n.p.m.) w Górach Wałbrzyskich, to najdłuższy skalny tunel kolejowy w Polsce. Ma 1603 m. Obiekt wydrążony w skale został oddany do użytku w 1912 r. Wykonane prace pozwolą na bezpieczne przejazdy pociągów w kolejnych latach.
 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy

Foto PKP PLK