W Parku Narodowym naprzeciw turyście

GÓRY STOŁOWE. Od ostatniej dekady maja br. na obszarze Parku Narodowego obserwuje się spory napływ turystów. Wynika to również z tego, że w odróżnieniu od innych tego typu terenów - poza Błędnymi Skałami i Szczelińcem Wielkim - nie pobiera się opłat za wstęp. Wędrowcy mogą więc przemierzać Góry Stołowe wzdłuż i wszerz wytyczonymi szlakami i chętnie korzystają z tej możliwości - szczególnie teraz, w okresie epidemii koronawirusa.
 

- Odnośnie Błędnych Skał i Szczelińca Wielkiego, to powiem, że z wpływów z tych miejsc utrzymujemy całą infrastrukturę znajdującą się na 6 tys. hektarów - zaznacza dyrektor PNGS Bartosz Małek. - Wykonujemy też inne zadania pozwalające wypracować pieniądze niezbędne na utrzymanie małej architektury.

Już wcześniej, przygotowując się na rosnące zainteresowanie tym obszarem, zainwestowano w okazały, zarazem proekologiczny parking samochodowy YMCA w pobliżu Błędnych Skał. Teraz sukcesywnie ucywilizowaniu podda się kolejne takie miejsca postojowe. Jak podkreśla dyrektor - zachowa się liczbę miejsc parkingowych, ale wyraźnie poprawi standard tych miejsc.

- Chociaż myślę o Sroczym Zakręcie, czyli drodze nad Radkowem, gdzie kiedyś istniał parking. Ponieważ roztacza się piękny widok na okolicę, wielu turystów zmotoryzowanych chętnie tam przystaje. Stąd widzę potrzebę zainwestowania - mówi B. Małek.
 

Dzięki wsparciu z Funduszu Leśnego załoga PNGS-u sukcesywnie osadza ławki i instaluje bariery ochronne w miejscach tego wymagających. Parkowi znakarze odświeżają znaczniki tras, w tym tych, które z przyczyn ochronnych zmieniają swój bieg. Tak było np. w rejonie masywu Skalniaka, gdzie zamknięto czerwony szlak biegnący od Błędnych Skał, przez Skalniak do Karłowa. Dało to efekt w postaci pojawienia się sokoła wędrownego i włochatki.

- Teraz poprowadziliśmy nieco krótszy szlak, Zieloną Drogą, co było konsultowane z przewodnikami. Zrobiliśmy też szlak łącznikowy pomiędzy parkingami YMCA i Błędnymi Skałami - komunikuje rozmówca. Zwraca przy tym uwagę, że na korektę przebiegu tras coraz częściej wpływa zauważalna zmiana klimatu.
(bwb)