Gminy sprzyjające edukacji - ranking 2020

KRAJ / SUBREGION KŁODZKO-ZĄBKOWICKI. Evidence Institute opracowało ranking opublikowany w piśmie samorządu terytorialnego "Wspólnota". Dotyczy on wszystkich gmin w Polsce potraktowanych jako "Miejsca sprzyjające edukacji". Zdaniem wspomnianej instytucji - wskazuje on samorządy, gdzie edukacja jest na najwyższym poziomie i gdzie samorząd lokalny dokłada wszelkich starań, żeby uczniowie od najmłodszych lat mogli korzystać z najwyższej jakości kształcenia. Kolejność na liście oznacza stopień zaangażowania się samorządu w dobry start edukacyjny uczniów, w tym dokładanie się do ogólnych potrzeb oświatowych.

A oto, co piszą autorezy tegoż rankingu: "Edukacja na najlepszym poziomie nie zawsze oznacza najwyższe wyniki na egzaminach zewnętrznych, bowiem szkoły i samorządy pracują z uczniami o różnym potencjale i borykają się z odmiennymi wyzwaniami. Bierzemy to pod uwagę i dzięki naszej metodologii  możemy wskazać miejsca o wysokiej jakości nauczania. Miejsca gdzie wysiłek szkół, nauczycieli i samorządów jest większy i przynosi lepsze efekty. Są to instytucje, które znalazły klucz do tego, żeby współpracować dla dobra uczniów tworząc nową jakość.

Sporządzony przez nasz ranking wyróżnia się tym, że opiera się o obiektywne dane dotyczące warunków i efektów nauczania, a także tym, że wykorzystuje ogólnodostępne dane a jego metodologia jest precyzyjnie opisana. Nasze wyniki można łatwo sprawdzić sięgając do danych źródłowych, a naszym celem jest pełna przejrzystość rankingu. Dane, z których korzystamy, są szeroko wykorzystywane do oceny jakości edukacji, jednak rzadko analizowane są łącznie i w sposób biorący pod uwagę znaczne różnice w warunkach panujących w gminach. Nie budzi wątpliwości, że dostępność edukacji przedszkolnej, dobre i wyrównane wyniki z egzaminów zewnętrznych, a także jakość pracy szkół mierzona edukacyjną wartością dodaną, to wszystko wskaźniki, które oddają jakość edukacji w gminach.

Celem rankingu jest nie tylko wskazanie samorządów dbających o najwyższą jakość edukacji,  ale też rozpoczęcie dyskusji nad tym, co przyczynia się do wysokiej jakości nauczania. Jakie cechy mają miejsca, które zajmują czołówkę rankingu? Jakie rozwiązania stosują szkoły i w jaki sposób współpracują z samorządem? Wreszcie, w jaki sposób samorząd podchodzi do edukacji i buduje swoje relacje ze szkołami? Nawet w gminach z czołówki rankingu nie zawsze wszystko działa i wyniki nie w każdej kategorii są najwyższe. Są to jednak miejsca, w których poprzez współpracę, wzajemne zrozumienie dla wyzwań, a wreszcie talent i zaangażowanie nauczycieli i dyrektorów udało się razem stworzyć uczniom najlepsze z możliwych warunków. Uczmy się od nich i rozmawiajmy, w jaki sposób można te sukcesy upowszechnić w całym kraju!"

Kolejność gmin z subregionu kłodzko-ząbkowickiego:

287 miejsce - Złoty Stok
331 miejsce - Kudowa-Zdrój
391 miejsce - Lewin Kłodzki
480 miejsce - Międzylesie
624 miejsce - Ciepłowody
630 miejsce - Stronie Śląskie
732 miejsce - Polanica-Zdrój
906 miejsce - Kłodzko (miasto)
1006 miejsce - Stoszowice
1099 miejsce - Bardo
1131 miejsce - Nowa Ruda (gmina)
1277 miejsce - Duszniki-Zdrój
1291 miejsce - Szczytna
1367 miejsce - Ziębice
1566 miejsce - Bystrzyca Kłodzka
1617 miejsce - Lądek-Zdrój
1713 miejsce - Kłodzko (gmina)
1839 miejsce - Nowa Ruda (miasto)
2030 miejsce - Kamieniec Ząbkowicki
2086 miejsce - Ząbkowice Śląskie
(abc)