Inspekcja Transportu Drogowego o porannym wypadku

REGION. Na drodze krajowej nr 8 pomiędzy Polanicą-Zdrojem a Szalejowem Górnym (powiat kłodzki) 23 czerwca br. doszło do zderzenia dwóch samochodów ciężarowych. Jadący w kierunku Kudowy-Zdroju kierowca DAF-a na polskich numerach rejestracyjnych zjechał na przeciwległy pas ruchu, doprowadzając do zderzenia z kierującym samochodem ciężarowym zarejestrowanym w Słowacji. W wypadku poważne obrażenia odniósł kierowca polskiej ciężarówki i nieprzytomny został przewieziony do szpitala, gdzie lekarze walczą o jego życie.

Z uwagi na charakter wypadku (udział brały w nim wyłącznie samochody ciężarowe) Policja zawnioskowała do dolnośląskiej ITD o zabezpieczenie zapisów z tachografów zainstalowanych w obu pojazdach. Inspektorzy udali się ma miejsce wypadku, gdzie pobrali dane z tachografu zainstalowanego w jednym z pojazdów. Tachograf zainstalowany w drugim pojeździe został w trakcie wypadku uszkodzony, wobec czego konieczne było jego
zabezpieczenie, a ewentualny odczyt danych będzie możliwy dopiero po oględzinach urządzenia i podłączeniu go do specjalistycznego sprzętu, który taki odczyt umożliwi.
Dolnośląscy inspektorzy już wielokrotnie dokonywali odczytu zapisów tachografów w związku z wypadkami drogowymi z udziałem samochodów ciężarowych. Kłodzka jednostka dolnośląskiej ITD, podobnie jak pozostałe jednostki, jest wyposażona w odpowiedni sprzęt do pobierania, zabezpieczania oraz analizy danych zapisanych w tachografach, zaś inspektorzy transportu drogowego posiadają odpowiednią wiedzę i umiejętności pozwalające na odpowiedni odczyt i interpretację jego wyników, co ma niebagatelne znaczenie dla ustalania przyczyn wypadków.

Należy nadmienić, iż tachograf pełni w samochodzie podobną rolę do „czarnej skrzynki” stosowanej w samolotach. To dzięki zapisom tachografu można ustalić m. in. prędkość, z jaką poruszał się pojazd, oraz czas jazdy (także czas pracy) kierowcy. Inspektorzy na co dzień czuwają nad tym, aby kierowcy oraz przewoźnicy odpowiednio używali tachografów i nie zakłócali ich pracy w celu obejścia przepisów dot. m.in. dopuszczalnych norm prowadzenia pojazdu oraz minimalnych odpoczynków, jakie kierowca ma obowiązek wykonać.
Opracował: insp. ITD Wiesław Ziemianek
kierownik oddziału WI w Kłodzku