ECHA NASZYCH PUBLIKACJI: W oczekiwaniu na pierwszą pomoc

POLANICA-ZDRÓJ (inf. wł.). Poskarżył się nam czytelnik na długie oczekiwanie na przyjęcie w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Specjalistycznego Centrum Medycznego. W odpowiedzi na jego skargę (opublikowaliśmy ją 7 bm.). otrzymaliśmy odpowiedź od Zarządu SCM-u. Oto jej treść:

"Specjalistyczne Centrum Medyczne im. św. Jana Pawła II spółka akcyjna w Polanicy-Zdroju informuje, że przeprowadzono postępowanie wyjaśniające z opisanego przez Pana Marka Koziewicza zdarzenia z dnia 03 lipca 2021 r.

W tym dniu tylko w godzinach pomiędzy 16:00 a 19:00, tj. prawdopodobnie w czasie, kiedy ww. pacjent pojawił się w SOR, udzielono świadczeń ok. 14 pacjentom, z czego 6 przywiezionych zostało przez ZRM, w tym ok. godz. 17 pacjenta z wypadku komunikacyjnego w bardzo ciężkim stanie, który ostatecznie - po kilku godzinach badań diagnostycznych, konsultacji lekarskich - został przekazany do OAiIT. W ciągu dyżuru dziennego udzielono świadczeń zdrowotnych 58 pacjentom.

SOR funkcjonujący w naszej jednostce jest jedynym w powiecie kłodzkim. Do powiatu w okresie wakacyjnym przyjeżdża bardzo duża liczba turystów, którzy w dużej mierze z różnych powodów zgłaszają się do naszej jednostki. Liczne organizowane imprezy plenerowe, obozy i kolonie dla dzieci nie zabezpieczają opieki medycznej, z czym wielokrotnie zgłaszają się do naszej placówki, prosząc o zorganizowanie takiego zabezpieczenia. Kotlina Kłodzka jest bowiem obleganym miejscem turystycznym zarówno w okresie letnim jak i zimowym. W Kotlinie Kłodzkiej nie funkcjonuje izba wytrzeźwień i dlatego też mierzymy w wielu sytuacjach z koniecznością udzielania świadczeń pacjentom również pod wpływem alkoholu. Powyższe sytuacje z pewnością wpływają na funkcjonowanie oddziału, jakim jest właśnie SOR.

Nie mniej jednak, odnosząc się do opisanej sprawy i mając przede wszystkim na uwadze dobro pacjentów, informujemy, że staramy się tak organizować pracę komórek organizacyjnych funkcjonujących w szpitalu, aby nie dochodziło do sytuacji powodujących rozgoryczenie pacjentów.

Na wstępie jednak należy zaznaczyć, że w przypadku świadczeń udzielanych w SOR pacjenci w wielu sytuacjach muszą liczyć się z różnym czasem oczekiwania, co jest zależne od natężenia przyjmowanych pacjentów, gdzie pierwszeństwo mają oczywiście pacjenci w stanach zagrożenia życia, w tym przywożeni przez ZRM.

Ponadto pacjent sam w swoim piśmie podkreśla, że w dniu 03.07 br., w czasie jego pobytu w SOR przyjechały kolejne karetki z pacjentami.

W piśmie pacjenta jest również mowa o sytuacji oczekiwania 6 godzin na udzielenie pomocy jednego z pacjentów, jednocześnie zaznaczając, że SOR w naszej jednostce jest właśnie kolejnym miejsce, do którego się zgłoszono. Ta sytuacja potwierdza właśnie fakt, że jako jedyny SOR funkcjonujący i zabezpieczający tak duży obszar, z tak dużym natężeniem turystycznym udzielamy świadczeń znacznej liczbie pacjentów, którzy muszą się liczyć w wielu sytuacjach z wydłużonym czasem oczekiwania. Szpital nie jest w stanie zorganizować, biorąc pod uwagę powyższe czynniki, większego zabezpieczenia lekarskiego w okresie wakacyjnym i wzmożonych wyjazdów turystycznych.

Reasumując wszystkie uwagi, na które mamy wpływ są zawsze wnikliwie analizowane i jeżeli jest to tylko możliwe również wdrażane w celu usprawnienia pracy tak, aby maksymalnie skracać czas oczekiwania na udzielanie świadczeń.
                                 Prezes Zarządu                    Dyrektor ds. Lecznictwa

                           Renata Jażdż-Zaleska                  lek. Henryk Szlemp